Hier kun je luisteren naar het interview over ‘Het meisje met de vlechtjes’ in De Grote Vriendelijke Podcast
(…) ‘Het meisje met de vlechtjes’ vertelt haar aangrijpende verhaal. Dat wil zeggen: dit filmische boek is gebaseerd op waargebeurde voorvallen. (…) Het verhaal staat op die momenten onder hoogspanning en schokt geregeld door de expliciete toon, maar nog meer door de manier waarop je deelgenoot wordt van Freddies tegenstrijdige emoties. “Het is alsof ik mezelf niet meer ben”, denkt Freddie nadat ze een man heeft gedood. “Alsof iets van mij bij hem is achtergebleven.” Zo rauw las ik niet eerder over het verzet in een jongerenroman. Freddie’s interne strijd groeit (…) De toegevoegde, fictieve verliefdheid tussen Freddie en een jongen die juist niet in opstand komt, werkt goed: zo krijgt Freddie tegenspel en realiseert de lezer zich dat ze óók nog een gewone tiener is, op weg naar volwassenheid.(…) rauw oorlogsboek (…) – TROUW – BAS MALIEPAARD
“Geldof beschrijft geloofwaardig en tot in detail een aantal acties waarbij vooral Duitse soldaten worden omgelegd. (…) Het dilemma over de daden komt vooral naar voren in de gesprekken met Peter, op wie de Freddie in het boek verliefd is. (…) De misverstanden en verwijdering tussen de twee zijn sterk uitgewerkt, net als de gesprekken van Freddie met een professor die ondergedoken zit. Het zet de waanzin van de oorlog in perspectief. Het gaat over liefde, verraad en vertrouwen en het recht om iemand dood te maken.
Geldof schreef eerder ‘Elke dag een druppel gif’ (Thea Beckmanprijs) over een jongen uit een NSB-gezin. Samen met dit boek is het een boeiend tweeluik over goed en kwaad. Het is allemaal niet zo zwart-wit, dat wisten we al wel, maar Geldof zet het aan de hand van deze interessante levensverhalen nogmaals duidelijk neer.” – JAAP LEEST
In de Top 25 van 2018 – “Boeiende fictie op basis van een levensverhaal. Wilma Geldof lijkt zich er in te specialiseren.”
“(…) ook nu weet ze een verhaal te vinden met plekjes en randjes die schuren. In Het meisje met de vlechtjes vertelt ze het waargebeurde, maar geromantiseerde oorlogsverhaal van de in september overleden Freddie Oversteegen, die als tienermeisje Duitse soldaten het bos in lokt om ze te vermoorden. Denk je eens in wat dat met je doet, nadat je je weer met een kop thee loopt op te winden over die irritante jongens in je klas.” – PJOTR VAN LENTEREN
“Het boek is zeker te zien als een eerbetoon aan de twee zussen. (…) Het verhaal wordt vlot verteld, met og voor details, en zonder teveel uit te leggen, waardoor het iets belerends zou krijgen. (…) Het zou me niets verbazen als ook dit boek komend jaar op de shortlist van deze prijs (Thea Beckmanprijs) zal staan. TOIN DUIJX, FRIESCH DAGBLAD
ALGEMEEN DAGBLAD
NEDERLANDS DAGBLAD