Recencies: Ollie en het kronkeldier

Ontroerend kinderboek over rouwend jongetje”,  “Mooi hoe Ollie via zijn fantasie zichzelf stapsgewijs helpt om met zijn situatie om te gaan.”, “(…) het stikt van de imaginaire vriendjes in kinderboeken, maar Geldof geeft er een interessante draai aan.” “(…) zo blijf je dicht bij Ollies belevingswereld.”-  BAS MALIEPAARD, TROUW, 10 september 2016

“Ik vond het ontroerend en hartverwarmend! Het verhaal is net een sprookje, raadselachtig en waarachtig. En een sprookje van deze tijd! Hoe een kind worstelt met zijn verdriet en een oplossing vindt om de pijn niet te voelen. En hoe zijn omgeving hem helpt om door de pijn heen te gaan en een zekere rust en acceptatie te vinden. Maar dan in sprookjestaal. Prachtig! Een verhaal met diepere lagen. Ik zal dit boek gaan aanraden!” –  Henne van Beveren, Silvester Boek en Spel, Zoetermeer

“Het geeft een prachtig inkijkje in de gevoelswereld van verschillende kinderen en is daardoor ontzettend waardevol”, “Dit is nou typisch zo’n boek dat in de bibliotheekkast blijft staan, omdat veel kinderen het verhaal op de achterflap niet zo boeiend zullen vinden. Echt een verborgen pareltje dus! Zo’n boek moet dus voorgelezen worden of actief gepromoot worden in de klas. Dit laatste kun je als volgt doen: LESTIPS (…) – LEESBEVORDERING IN DE KLAS

“Ollie en het kronkeldier laat zich op twee manieren lezen. Ten eerste als een spannend verhaal van een jongen die een wonderlijk gewond dier vindt en deze in het geheim probeert te helpen. Maar het verhaal kan ook gelezen worden als de geschiedenis van een jongen die eindelijk de confrontatie met zijn verdriet aangaat. Het kronkeldier is hij dan zelf, een gewond dier dat zorg nodig heeft”,  “Het bijzondere van het verhaal is dat niemand tegen Ollie zegt dat het dier niet bestaat en zo blijft in het midden of er nu wel of geen dier in de schuur zit. In ieder geval staat Ollie er niet alleen voor en is er hulp als hij dat toelaat”,    “Ollie en het kronkeldier is een liefdevol verhaal over verdriet en het overwinnen daarvan. Geldof beschrijft dit moeilijke proces op een toegankelijk en subtiele wijze. Het is aan de lezer hoeveel diepgang hij erin wil leggen.” – KINDERBOEKENPRAATJES

“Ollie en het kronkeldier is een origineel en ingetogen boek over opnieuw je plek vinden en angsten overwinnen. Toch wordt het nergens zwaar. Geldof weet niet alleen op lichte toon te ontroeren, maar verrast ook met originele beeldspraak: “‘Welterusten,’ fluisterde hij tegen de foto met de gaten. Hij had papa en mama eruit geknipt. Want dat waren papa en mama: twee weggeknipte mensen.” Mooi.” –  BOEKENBIJLAGE.NL

“Wilma Geldof laat mooi in het midden of het kronkeldier bestaat, daar kan ieder kind een eigen invulling aangeven, net als de kinderen in het pleeggezin. Het bijzondere is dat niemand Ollie zijn illusie ontneemt of hem uitlacht”, “Ollie en het kronkeldier is een klein, lief verhaal over hechtingsproblematiek waarbij een imaginaire vriend een cruciale rol speelt”, “Vooral het hoopvolle einde is mooi en hoewel  erg positief, behoorlijk geloofwaardig”, “laat wel zien dat een leesboek als dit een meerwaarde krijgt door het gebruik van prenten.” – JAAP LEEST

“Een verhaal als een groeibriljant: Aanvankelijk lijkt het een grappig, eenvoudig verhaal over de kleine Ollie met zijn gevonden oceaandier, maar hoe langer je leest hoe meer lagen het verhaal krijgt. Het verdriet van het verliezen van een geliefde, de angst om je weer te geven, het vinden van je eigen oplossingen, acceptatie en loslaten….Prachtig! Goed te gebruiken in je groep, vanaf ongeveer 8 jaar. Bij iedere leeftijd kun je er andere dingen uit halen. Een echte aanrader!” – LEESCONSULENT HERMANDA

“Prachtig, lief en ontroerend boek over angst overwinnen en afscheid nemen voor kinderen vanaf 8 jaar.” – BOEKHANDEL DONNER – KINDERBOEKEN

“Dit o zo mooie boek – rijk en prachtig geïllustreerd door Marieke Nelissen – hoort op elke kinderboekenplank (en in elke school) thuis.” – BOEKWIJZER.COM

“* * * * * Prachtig boek over vriendschap en verlies!”, ” Prachtig verhaal met mooi hoopgevend einde.” –  INEKE VAN NISPEN, Boekhandel Van Kemenade&Hollaers Breda

“Hulde voor Wilma Geldof, zij gaf ons met Ollie en het kronkeldier een boek dat niet alleen goed is, maar ook grappig, mooi, leerzaam, ontroerend, een boek voor jong én voor oud. Het heeft het allemaal en is ook nog eens prachtig en liefdevol geïllustreerd door de talentvolle Marieke Nelissen. Het is een boek dat je eigenlijk gewoon MOET hebben!” – KINDERBOEKENTIPS – MAMAFAMILY.NL

“Wat hebben een kronkeldier, een weeskind en de zee met elkaar te maken? In het nieuwste boek van Wilma Geldof, Ollie en het kronkeldier, krijg je daar een antwoord op. Het boek is geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar. Maar ook ik heb Ollie en het kronkeldier met veel ontroering en herkenning gelezen. Ik ben werkzaam met kinderen en jongeren met trauma’s en hechtingsproblemen. Het diepe woordeloze verdriet van missen en de onbegrepen boosheid van in de steek gelaten voelen heeft Wilma bijzonder mooi beschreven in haar boek. De sprong naar opnieuw van iemand te kunnen gaan houden raakte mij. Het boek leest als een trein. Het is grappig en hoopgevend tegelijk. De soms twee pagina’s vullende tekeningen van Marieke Nelissen ondersteunen de tekst niet alleen op een prachtige manier, maar geven ook extra ruimte voor de verbeelding. Mijn nichtje van 8 jaar zag het liggen op mijn bank en kon niet meer stoppen met lezen. Concluderend: het boek is een grote aanrader.” – Annemarie Boevé – gezinstherapeut/systeemtherapeut, GGZ-jeugd De Jutters, Den Haag

Interview over ‘Ollie en het kronkeldier’ in het TIJDSCHRIFT VOOR PLEEGZORG, MOBIEL

Interview over ‘Ollie en het kronkeldier’ op de website van ONLINE SCHRIJFSCHOOL EDITIO